Spring naar inhoud

Bouw Steengroeve

Zelfbouw van een steengroeve met gebouwen: UK Flag tumbnail

Aan de rechterkant op de Rosenbahn, recht onder de pendelbaan komt er een steengroeve. Eerst wordt er een gebouw gemaakt voor de overslag van het steengravel in de treinwagons. De wagons kunnen eenvoudig onder het gebouw doorrijden om zo geladen te worden. Het gebouw wordt net als de andere gebouwd met behulp van architectenkarton. De uitstraling wordt deels beton en deels hout. De verlichting wordt wederom LED.

Allereerst wordt het volledige gebouw op schaal uitgetekend op een vel architectenkarton en worden alle delen nauwkeurig uitgesneden. De onderdelen worden allemaal in elkaar gelijmd met verdunde houtlijm (foto’s 1 t/m 4). Het zijn nu nog allemaal losse secties en die bevestigen we even met knijpklemmen aan elkaar om zo even op de baan te kijken of het goed staat en alles goed in verhouding is (foto’s 1 & 2). Beter eerst goed kijken dan achteraf met een gereed gebouw zitten waar je niet tevreden over bent. Ook wordt er een interieur aangebracht om zo de machines in het gebouw na te bootsen die van grove stenen fijn Schotter moeten maken waarmee de rails geballast kan worden. Hiervoor wordt eenvoudig met karton gewerkt en frames van oude bouwpakketten om de leidingen na te bootsen (foto’s 14 t/m 19). Zelfs dit soort eenvoudig materiaal wat vaak wordt weggegooid als een bouwpakket gereed is, maar komt nu weer goed van pas. Het glas in de ramen wordt met Kristal Klear gemaakt wat als voordeel heeft, dat je er vuil en dof glas mee kunt nabootsen (foto’s 8 & 9). Eveneens is het eenvoudig om een kapotte ruit na te maken. Zowel het interieur als exterieur wordt geweatherd en komt er goed vuil uit te zien (foto’s 11 en 13). Het is natuurlijk altijd een stofboel in en om een een steengroeve. In de hoofdbalk van de dakconstructie worden gaatjes geboord om kleine LED lampjes aan te brengen (foto 20). De draden worden in de balk weggewerkt. Niets is zo storend als losse gekleurde draden in een gebouw. Als alles gereed is wordt het gebouw volledig geweatherd om het een zo natuurlijk mogelijk uiterlijk te geven (foto’s 21 t/m 23). Het gebouw is gereed om geplaatst te worden op de baan waarna de scenery om het gebouw aangepakt kan worden.

2 reacties
  1. Bedankt Rene. Tekst aangepast.

  2. Rene permalink

    Mooi gemaakt. Het is overigens wel Schotter ipv Schrotter

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

davidneat

a maker, a teacher of making

cardigan bay coastal railroad

A fictious railroad in 0n30

Loco Yard

Heritage & Model Railway Blog

Grasslands Models

Model making musings, projects and commissions

The Model Railways of Oly Turner and Chris Matthews

Finescale (ish) Modelling in 4mm Scale by two friends

The Denver, Durango & Silverton Railroad

A model railroad in On30 Scale set in Colorado's San Juan Mountains

The N scale Kootenay Division

Cranbrook to Midway, BC, in 1:160

Modelspoorwegbouw

Mijn 1:87 wereld ter inspiratie

Tandradbaantje

Blog over mijn kleine modelspoor-tandrad-baantje

Klapplitalbahn

Modelspoorbaan op N-schaal

Wolfscreek

Modelspoor op z'n smalst

%d bloggers liken dit: