Spring naar inhoud

Verlichting Rosenbahn

Verlichting op de Rosenbahn;UK Flag tumbnail

Deels wordt de verlichting op de Rosenbahn nog met conventionele gloeilampjes voorzien die werken op 16V wisselstroom, die is eigenlijk alleen nog maar in gebruik voor de 3 oude Märklin lantaarns die om de draaischijf zijn gesitueerd. Alle gebouwen worden verlicht met behulp van LED lampjes die werken op 12V gelijkstroom. De 16V voeding is een verstelbare trafo met een uitgangsvermogen van max. 5A en voor de 12V stroomvoorziening zijn 3 verschillende voedingen met een uitgangsvermogen van max. 5A. in de bedieningskast gebouwd. De 16V kan eventueel teruggedraaid worden  met behulp van de draaiknop op de trafo. Voor de verlichting van de kap boven de module en de huisjes worden er draadloze LED dimmers ingebouwd, zodat de lichtsterkte gestuurd kan worden. Alle stroomvoorziening is ingebouwd in één centrale bedieningskast waarbij iedere voeding onafhankelijk aan en uit geschakeld kan worden. Dit gebeurd met rood verlichte tuimelschakelaars die de 230V schakelen van de voeding. Naast de schakelaars zijn gelijkstroom Voltage / Ampère meters ingebouwd om de stroom en gebruik te kunnen monitoren. De uitgaande stroom naar de module kan met een blauw verlichte drukschakelaar worden bediend. De kabelbomen van de bedieningskast naar de module worden, zowel aan de kast als aan de baan met behulp van vliegtuigconnectoren aangesloten. Het maximaal toegestane vermogen van van deze connectoren is 5A.

Vanuit de verschillende voedingen gaan de kabelbomen naar de module en daar zijn 0.5mm² kabels op aangesloten als gescheiden ringleidingen. De gescheiden ringleidingen zijn er voor 16V digitale wisselstroom voor de baan, 16V wisselstroom voor de lantaarns van de draaischijf, 12V gelijkstroom voor de gebouwen, 12V gelijkstroom voor verlichting onder de module, 12V gelijkstroom voor verlichting van de module-kap en 5V gelijkstroom voor de servo’s.

De LED verlichting hieronder in de gebouwen is nog niet gedimd. Op de foto’s lijkt het wel veel feller dan in werkelijkheid.

Duidelijk verschil hieronder op de foto’s met de verlichting in de kap aan en zonder de verlichting. Deze verlichting wordt dimbaar en wordt door middel van een afstandsbediening bediend.

Met de verlichting in de kap van de module is alles goed uit te lichten.

De centrale bedieningskast voor de voeding, zoals boven beschreven tijdens de bouw. Nog niet alle bedieningselementen zijn aanwezig. De meter die nog niet verlicht is wordt later gebruikt voor de 5V gelijkstroom voeding voor de servo’s.

De kabelbomen worden onder de module met dezelfde connectoren aangesloten als aan de bedieningskast. De kabels kunnen eenvoudig omgedraaid worden dus geen aansluit fouten. Een beschermmantel is aangebracht om de elektra kabels. Ontwerp van de brackets is van Modelspoorclub Bergen op Zoom. De grote opening is voor een Sub-D connector die gebruikt wordt voor de bezetmelder kabels. Wil jij ook deze onderdelen onder je baan vul dan even het contactformulier op de website in van Modelspoorclub Bergen op Zoom.

Zelf kun je ook eenvoudig verlichtingsarmaturen voor wat grotere gebouwen maken, zoals fabrieken op loodsen. Gewoon van architectenkarton of kunststof en LED strip waar je 3-led deeltjes van knipt. Hierop soldeer je de kabels en aansluiten maar. Let wel goed op de + en – op de juiste polen van de LED aan te sluiten.

En zo is het mogelijk om een gebouw naar wens te verlichten. Eventueel kan de verlichting nog aangestuurd worden met een Arduino module.

Onder de module worden de verlichtingskabels aangesloten via connector boards. Deze zijn er in twee uitvoeringen. De ene is één pool per connector board (ideaal wanneer veel aansluitingen nodig zijn) en de andere heeft de mogelijkheid tot het aansluiten van zowel de + als de – pool (ideaal bij ruimtegebrek of weinig aan te sluiten verbruikers). Net als de brackets zijn dit ontwerpen van Modelspoorclub Bergen op Zoom. Interesse in deze blokken vul dan even het contactformulier in op hun website.

In de kap boven de module is een draadloze dimmer ingebouwd. Deze kan in stappen van 100% – 50% – 25% dimmen en eveneens met de + en – knop verder aan te passen. Ook zit er een knipper modus op die hier niet gebruikt zal worden.

De verlichtingstappen zijn goed zichtbaar op de module en bij 25% is alles mooi zacht verlicht. Voor goede foto’s maken is 50% de beste lichtsterkte. Op de foto’s zijn de verschillen minder goed zichtbaar dan het in werkelijkheid is.

De ampèremeters geven duidelijk bij de verschillende stappen het gebruikte vermogen aan.

De laagste stand geeft het meeste de verlichting in de gebouwen weer.

Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

davidneat

a maker, a teacher of making

cardigan bay coastal railroad

A fictious railroad in 0n30

Loco Yard

Heritage & Model Railway Blog

Grasslands Models

Model making musings, projects and commissions

The Model Railways of Oly Turner and Chris Matthews

Finescale (ish) Modelling in 4mm Scale by two friends

The Denver, Durango & Silverton Railroad

A model railroad in On30 Scale set in Colorado's San Juan Mountains

The N scale Kootenay Division

Cranbrook to Midway, BC, in 1:160

Modelspoorwegbouw

Mijn 1:87 wereld ter inspiratie

Tandradbaantje

Blog over mijn kleine modelspoor-tandrad-baantje

Klapplitalbahn

Modelspoorbaan op N-schaal

Wolfscreek

Modelspoor op z'n smalst

%d bloggers liken dit: