Spring naar inhoud

Schaduwstation

Het Schaduwstation van Rosenbahn;

De eerste Rosenbahn had een onderliggend schaduwstation. Dit schaduwstation krijgt zoals in het baanplan besproken 5 opstelsporen van ongeveer 1,25 meter lengte. Deze lengte is het maximaal haalbare in de beschikbare kamer, waardoor de langst mogelijke treinen 3 personen rijtuigen kunnen hebben achter een stoomlocomotief.

De stroomtoevoer:

Tevens wordt er een begin gemaakt van het aanleggen van de bedrading. Het is van groot belang om voor een goede stroomtoevoer te zorgen. Dit resulteert in de aanleg van een zogenaamde ringleiding rondom de plaat waarvan uit overal vertakkingen gemaakt worden naar de rails. De kabel die hiervoor gebruikt wordt is een meerdraads flexibele koperen kabel van 0,5 mm². De kabelkleuren voor de baanstroom worden bruin en rood.

De ringleiding heeft wel als naam ring maar mag nooit als een ring aan elkaar gekoppeld worden. Dus gewoon eindloos laten lopen. (Lijkt in principe op de stroomvoorziening in huis waar er vanuit de meterkast leidingen naar de lichtpunten en stopcontacten lopen)

Het schaduwstation wordt ingericht als stroomkring 1. Op de helling naar de bovenbaan komt er een scheiding in de stroomkring en daar komt stroomkring 2 die ook een deel van de zichtbaan van stroom voorziet. Boven volgt nog een deel van de baan met stroomkring 3. Deze stroomkringen hebben ieder een eigen ringleiding. De reden van deze stroomkringen is dat waneer 1 trafo niet voldoende is voor de stroomvoorziening er boosters ingezet kunnen worden. Voorlopig is dit nog niet nodig dus worden de stroomkringen zolang aan elkaar gekoppeld.

Tevens komen er aparte ringleidingen voor de verlichting van de baan, huisjes e.d. Hiervoor worden de kleuren geel / blauw gebruikt en zwart / wit. Iedere ringleiding voor verlichting heeft zijn eigen transformator.

Als de stroomleidingen zijn aangelegd worden ze eerst nog goed doorgemeten.

De ringleidingen worden in leidinggootjes gelegd om alles een net en overzichtelijk beeld te geven. Voordat de kabels in de gootjes gaan worden ze genummerd, zodat het bij een storing eenvoudiger zoeken is naar de juiste kabel. Het is eventueel handig om een tekening te maken van het kabelwerk.

De opstelsporen:

De opstelsporen in het schaduwstation worden verdeeld in blokken die aangesloten worden op terugmeld-modules, zoals bijvoorbeeld de S88 van Märklin of de 5217 van Viessmann waarbij 16 ingangen voor contactgevers zitten (er zijn tegenwoordig veel verschillende merken terugmeld-modules verkrijgbaar die in prijs zeer interessant zijn). De blokken worden gemaakt door een onderbreking te maken in de rail-staaf (kan met behulp van de kunststof isolatie rail-schoentjes van Fleischmann 6433, welke zeer makkelijk werken of door de rail-staaf door te slijpen). Blijf wel altijd aan dezelfde zijde de rail-staaf onderbreken. Tevens worden er stopsecties aangemaakt door een onderbreking in de middel-rails (puko) aan te brengen en hierop wordt bijvoorbeeld een Märklin K84 of Viessmann 5213 decoder aangesloten. Wanneer de trein wordt stilgezet in de stopsectie is die op deze manier wel volledig stroomvrij. Bij werken met een computerprogramma, zoals bijvoorbeeld I-Train worden dit geen stroomloze secties. Bepaal dus van te voren goed hoe je wilt gaan rijden, handmatig of volledig automatisch. De wissels worden geschakeld door middel van een K83 decoder van Märklin. Er is bewust gekozen voor de oudere serie 22 K-rail wissels in het schaduwstation, waar de wisselaandrijving en wissel één geheel vormen. Deze oude wisselaandrijvingen zijn zeer betrouwbaar en vertonen niet de problemen die de opsteek aandrijvingen wel hebben. Alles wordt vervolgens gekoppeld aan de Märklin Central Station ofwel de CS2 die voor de besturing van de modelspoorbaan zorgt. Aan de CS2 is een 60Va trafo gekoppeld. Later kunnen er eventueel ook boosters op aangesloten worden. De CS2 kan voor volledig automatische treinenloop ook nog gekoppeld worden aan een computer met een treinbesturingsprogramma, zoals bijvoorbeeld I-Train.

Geluiddemping Rails:

De rails wordt gelegd op een zelfklevende railbedding-schuimband van 5 cm breedte. Dit materiaal geeft een perfecte geluiddemping en is ook nog eens eenvoudig te ballasten. De kleur van deze band is zwart en het is zeer flexibel dus eenvoudig aan te brengen. Wel altijd de even de ondergrond stofvrij maken en ontvetten voor het aanbrengen. Er zijn natuurlijk tal van andere mogelijkheden om een railbedding te maken.

De helling naar de bovenbaan ofwel de zichtbaan:

Vanuit het schaduwstation moet de boven(zicht)baan bereikt worden. Dit is mogelijk met een klimspiraal of met een helling. Bij de Rosenbahn is er gekozen voor een helling die over een lengte van 3 meter de ruim 20 cm. hogere bovenbaan bereikt. De helling is aangelegd met behulp van draadeinden M8 om zo alles perfect af te kunnen stellen. Er wordt gebruik gemaakt van speciale inslag-moeren die met vier punten in het voorgeboorde gat aangrijpen. De helling wordt precies afgesteld met carrosserie-ringen en zeskant moeren. Deze manier van opbouwen werkt erg overzichtelijk en netjes, tevens wordt het een zeer stevig geheel.

Testen van het schaduwstation:

Zeer belangrijk is nadat alles is aangesloten en ingevoerd in de CS2 om de treinenloop goed te gaan testen. Nu kan het nog, want alles is nog goed bereikbaar en als eenmaal de zichtbaan is aangebracht wordt het een stuk moeilijker om storingen op te lossen door de slechtere bereikbaarheid. Het testen gebeurd op alle opstelsporen, de helling en de rails die naar de opstelsporen loopt. Er wordt goed gekeken of de wissels allemaal goed automatisch schakelen en of de seinen naar behoren werken zodat de treinen op de juiste plaats stil komen te staan. Ook wordt iedere rails nogmaals doorgemeten met een multimeter om te controleren of de verbindingen tussen de rails onderling een goede stroomdoorgifte heeft. Een multimeter met een doorgangstest die een duidelijke toon geeft werkt het makkelijkst. Neem de tijd voor het testen!!

Verlichting:

Het is natuurlijk wel makkelijk als er licht in het schaduwstation aanwezig is. Straks als de zichtbaan gebouwd is dan komt er bijna geen daglicht meer in het schaduwstation dus met een eventuele ontsporing of een andere storing is het lastig werken zonder licht. Er is gekozen voor een eenvoudige oplossing en wel een 8W TL looplamp. Er zijn natuurlijk zat andere mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld LED strips die tegenwoordig steeds vaker worden toegepast. Het voordeel daarvan is dat ze zeer weinig ruimte innemen en er meerdere lichtpunten zijn in tegenstelling tot deze oplossing waar er maar één lichtpunt aanwezig is.

Als alles volledig storingsvrij werkt dan kan de werkelijke bouw van de zichtbaan beginnen.

Inmiddels is dit afgebroken en wordt er gebouwd aan een modulebaan. Hierbij kan het schaduwstation goed aan de achterzijde van de module worden gesitueerd.

  • Rosenbahn Baanplan
  • Zelfklevende railbedding
Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

davidneat

a maker, a teacher of making

cardigan bay coastal railroad

A fictious railroad in 0n30

Loco Yard

Heritage & Model Railway Blog

Grasslands Models

Model making musings, projects and commissions

The Model Railways of Oly Turner and Chris Matthews

Finescale (ish) Modelling in 4mm Scale by two friends

The Denver, Durango & Silverton Railroad

A model railroad in On30 Scale set in Colorado's San Juan Mountains

The N scale Kootenay Division

Cranbrook to Midway, BC, in 1:160

Modelspoorwegbouw

Mijn 1:87 wereld ter inspiratie

Tandradbaantje

Blog over mijn kleine modelspoor-tandrad-baantje

Klapplitalbahn

Modelspoorbaan op N-schaal

Wolfscreek

Modelspoor op z'n smalst

%d bloggers liken dit: