Spring naar inhoud

Verouderen ofwel weatheren

Hoe te verouderen ofwel weatheren

Verouderen ofwel weatheren, door middel van verf en pigmentpoeders gebouwen en/of rijdend materieel een ouder, meer verweerd en natuurlijker uiterlijk te geven. Weatheren is een techniek die je door veel oefenen steeds beter onder de knie krijgt. Eerst beginnen op een oud en goedkoop huisje is de beste manier. Je kunt zo niet te veel verknallen en je ziet toch snel het resultaat.

Weatheren is niet altijd één kleur aanbrengen, maar meestal bestaat dit uit meerdere lagen. Bijvoorbeeld voor het werken met een in gips gegoten muurtje heeft men vaak 3 tot 4 behandelingen nodig om tot het gewenste resultaat te komen.

Weatheren zorgt ook dat de plastic gloed van bouwpakketten wordt gecamoufleerd.  Onderstaand is goed te zien wat er al te verbeteren is met alleen al het inwassen van de voegen van een geveldeel. Standaard is ieder plastic gietdeel van een bouwpakket van één kleur dus zal er iets gedaan moeten worden om een natuurlijk beeld te krijgen van een steen en een andere kleur voeg.

Eén van de mogelijkheden is: de eerste laag van bijvoorbeeld de voegen wordt met een redelijk verdunde verf aangebracht, waarna direct overtollige verf met een doekje wordt verwijderd. Na volledige droging wordt de tweede verflaag die de steenkleur maakt aangebracht. Voeg en steen hebben nu afwijkende kleuren en de dieptewerking valt al op. Als deze tweede laag goed gedroogd is wordt er met de dry-brush methode nog een derde laag aangebracht. Vaak is dit wit en dit zorgt voor nog meer diepte. Dit dry-brushen kan op de volgende manier plaats vinden. Er wordt wat witte acrylverf (met veel pigment) op het penseel genomen (penseel moet redelijk stug zijn en een korte haar hebben). De penseel met de verf wordt vervolgens op een doekje of tissue afgeveegd zodat er alleen nog pigment aan de haar blijft zitten. Er wordt met de droge penseel met pigment nu geborsteld over het oppervlak van het bouwpakket en er blijft nu op de hogere delen wat wit pigment achter. Er ontstaat nu een fraaie dieptewerking door dit high-lighten. Voor plaatsten waar bijvoorbeeld vervuiling aangebracht moet worden, zoals onder een vensterbank of regengoot wordt er een andere kleur gebruikt, dit kan zwart zijn maar ook mosgroen. Bij het nabootsten van druipsporen van water dient de verf verdunt te worden en moet het voorzichtig worden aangebracht, want het is snel teveel.  Ook kunnen er pigment poeders gebruikt worden voor de laatste afwerking. Deze poeders zijn vaak in zeer fraaie kleuren verkrijgbaar. Als alles klaar is kan er met behulp van de airbrush nog een transparante beschermlaag worden aangebracht (wat aan te bevelen is wanneer er met pigment poeders gewerkt wordt). Voor een goed resultaat is het van belang om goede kwaliteit verfproducten te gebruiken. Deze zijn niet altijd goedkoop maar het resultaat is vele malen beter en de verscheidenheid in het aanbod van natuurlijke kleuren is ook veel groter. Toonaangevende merken hierin zijn Humbrol en Vallejo.

Voorbeeld techniek van Weatheren met Humbrol Enamel Washes

Voor het weatheren van locomotieven heeft bijvoorbeeld de fabrikant van verfproducten Vallejo een aantal speciale train colors op de markt gebracht. Deze kleuren zijn specifiek voor dit doel ontwikkeld en geven dan ook een prachtig effect. Wel is het van belang om bij dit soort werk bescheiden te werk te gaan, omdat het een onomkeerbaar proces is. Schaf anders eerst op een beurs of via een veiligsite een goedkope defecte locomotief aan om daar het weather op uit te proberen alvorens een dure locomotief onder handen te nemen.

Diversen technieken en voorbeelden zullen in de loop van de tijd hier op de Rosenbahn site verschijnen.

Eén voorbeeld hierboven van de beschreven techniek om muurdelen van een plastic bouwpakket te weatheren.

Home

Link naar de pagina voor de omschrijving hoe een goederenwagon te weatheren.

Weathering Märklin 4508

Weathering Märklin 4508

Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

davidneat

a maker, a teacher of making

cardigan bay coastal railroad

A fictious railroad in 0n30

Loco Yard

Heritage & Model Railway Blog

National Railway Museum blog

Behind the scenes at the biggest railway museum in the world

Grasslands Models

Model making musings, projects and commissions

The Model Railways of Oly Turner and Chris Matthews

Finescale (ish) Modelling in 4mm Scale by two friends

The Denver, Durango & Silverton Railroad

A model railroad in On30 Scale set in Colorado's San Juan Mountains

The N scale Kootenay Division

Cranbrook to Midway, BC, in 1:160

Modelspoorwegbouw

Mijn 1:87 wereld ter inspiratie

Tandradbaantje

Blog over mijn kleine modelspoor-tandrad-baantje

Klapplitalbahn

Modelspoorbaan op N-schaal

Wolfscreek

Modelspoor op z'n smalst

<span>%d</span> bloggers liken dit: