Spring naar inhoud

Weathering Märklin 4679

Weatheren van een Märklin wagon 4695 uit Württemberg uit de Länderbahn tijd.

Naar voorbeeld van een gestandaardiseerde wagon gebouwd vanaf 1860 en werd vervolgens toegevoegd aan het Deutsche Reichsbahn Wagen Verband (DWV), ofwel de Duitse Rijksbaan Bond. De wagons waren bestemd voor het vervoer van groente en fruit. Het laadvolume is 45,7 m3 of 15 ton. Dit specifieke type aangeduid als Württemberg en heeft in Duitsland dienst gedaan van t/m 1945. Dit type wagon met remmershuis is in zeer veel verschillende uitvoeringen uitgekomen van platdak-, klapdeksel-, rongen-, bierwagen, lageboordwagon en passagierswagen. Een deel van deze wagons werd in WW2 helaas voor verkeerde doeleinden gebruikt, zoals we allemaal weten.

Voor het weatheren van deze wagon is deze eerst gedemonteerd en gereinigd. Reinigen kan gewoon met lauw leidingwater met zeepsop. Altijd volledig drogen voordat er begonnen wordt met het aanbrengen van enig verfproduct. De eerste handeling is alles met de airbrush of spuitbus bedekken met een transparant matte acryllak. Na droging starten we met de behuizing van de wagon.

We gaan bijna alle planken van verschillende groentonen voorzien met een dunne penseel (00000). Dit is een secuur werkje en kost een paar uur. In dit geval gebruiken we enkel producten van Vallejo. De eerste kleur wordt een mix van drie druppels Medium Green 71092 met 5 druppels Black Green 71021. Deze kleuren doseren en mengen tot er een kleur ontstaat die bijna gelijk is aan de kleur van de wagon. Plankje voor plankje vullen we voorzichtig met de dunne penseel waarbij we zelf een patroon mogen maken. Doe dit secuur en raak niet de plankjes die je niet met deze kleur geverfd wilt hebben. We gaan zo rondom de wagon. De tweede kleur is wat er over is van de eerste kleur verdelen we in twee porties. Bij één portie mengen we daar 3 druppels Olive Green 71265 bij en gaan vervolgens op de zelfde manier plankjes schilderen. De derde en laatste kleur maken we gebruik van de portie verf die over is van de eerste menging. We mengen hier 3 druppels Flat Yellow 70953 bij. Vervolgens gaan we wederom rondom dit aanbrengen op de plankjes. Uiteindelijk is het resultaat dat er 1/4 geen behandeling heeft gehad en de andere 3 x 1/4 de beschreven kleuren. De wagon begint direct al een veel beter uiterlijk te krijgen.

We gaan nu alle planken een lichte drybrush geven met de kleur Concrete 71131 om zo iets meer houtstructuur na te bootsen. Altijd in de lengterichting van de planken werken.

De volgende stap is om alle metalen beslag van de wagon met dezelfde fijne penseel te voorzien van de kleur groen die we als tweede kleur gemengd hebben. Om de verf goed vloeibaar te houden mengen we deze met 1 á 2 druppels Air Brush Flow improver, zodat de verf beter verwerkbaar is op deze kleine delen en niet te snel droogt. Neem wederom hier goed de tijd voor, want herstellen gaat niet. Wees niet verbaasd als je hier zomaar een uur aan bezig bent.

Na volledige droging wordt er een wash aangebracht tussen de plankjes, zodat deze nog meer diepte krijgen. Deze wash is de kleur Light Grey 76515. Gereed dan opnieuw goed drogen.

Het dak behandelen we met Pigment poeder 73110 Burnt Umber en 73116 Carbon Black. We strijken met de kwast in de breedte van het dak, omdat we zoveel mogelijk regenstrepen willen nabootsen. Vervolgens nemen we een platte zachte kwast, dopen die in schoon water en gaan in de breedte over het dak. Maak een paar keer de kwast schoon. Als alles gedroogd is dan heeft het dak een uitstraling met regenstrepen. Dit gaan we nu afdekken met Matte Blanke Lak, zodat het gefixeerd is en de kleur van het pigment wat minder hard wordt. Ook brengen we met een stukje spons kleine roestplekjes aan op het dak. Dit wordt gedaan met de kleur German C Black Brown 70822. We pakken het stukje spons op met een pincet en dopen het in de verf. Vervolgens drukken we het met lichte druk een aantal keren op een stukje papier, zodat er bijna geen verf meer vanaf komt. Kun lichtjes kleine roestpuntjes deppend aanbrengen. Er volgt uiteindelijk nog een laatste behandeling met Pigment poeder Burnt Umber 73110 om wat meer vervuiling te krijgen op het dak. Daarna wordt het geheel verzegeld met Matt Varnish.

De volgende stap is het aanbrengen van Pigment poeder Burnt Umber 73110 langs alle ijzerwerk met een smalle borstel.

Om wat extra detail in het reliëf van de wagon te krijgen brengen we met de 00000 penseel rondom op het ijzerwerk wat roestpuntjes aan in de kleur Orange Rust 71130.

Op het metalen plaatje wat op de bodem van de wagon ligt lijmen we een plaatje dun fineer en wit behandelen we met wash Dark Grey 76517. Het complete chassis is licht gespoten met de Airbrush in de kleur German C Black Brown 70822, waarbij we de decals nog wat door laten schijnen. Als de verf goed droog is wordt het geheel behandeld met Pigment poeder Burnt Umber 73110 en in de Matt Varnish gespoten om alles te verzegelen. Dit behandelen met Matt Varnish wordt hier alleen gedaan bij rollend materieel, omdat dit wel eens wordt opgepakt en we niet willen dat de weathering beschadigd wordt.

Het veren-pakket wordt behandeld met verf Orange Rust 71130 en Pigment Poeder Rust 73117 en de achterzijden van de buffers met verfmengsel van 1 op 1 Rust 71080 en Orange Rust 71130 en vervolgens Pigment poeder Old Rust 73120. Alles wederom verzegelen met Matte Blanke Lak.

Op plaatsen waar zich vet ophoopt brengen we met een 00000 penseel randjes Train Color Oil & Grease 73002 aan. Ook de voorzijde van de buffers krijgen zo een dot vet.

Behandel ook meteen de binnenwanden van de wagon met Medium Green 71029 om een mooi geheel te krijgen. Later krijgt de wagon ook nog lading, bestaande uit vaten, kisten en zakken. Het geheel van de wagon is heeft nu een totaal andere uitstraling gekregen en lijkt totaal niet meer op het glanzende plastic wagonnetje wat wel erg afstak bij zijn omgeving.

De wagon is direct gereed om ingezet te worden en wordt dan ook opgehaald door de BR81 Rangeerlocomotief. Ook deze is volledig geweatherd en hoe deze stappen zijn gegaan is ook beschreven en hier te lezen.

Ook van deze wagon hebben we de originele verpakking bewaard.

Overzicht

Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

davidneat

a maker, a teacher of making

cardigan bay coastal railroad

A fictious railroad in 0n30

Loco Yard

Heritage & Model Railway Blog

National Railway Museum blog

Behind the scenes at the biggest railway museum in the world

Grasslands Models

Model making musings, projects and commissions

The Model Railways of Oly Turner and Chris Matthews

Finescale (ish) Modelling in 4mm Scale by two friends

The Denver, Durango & Silverton Railroad

A model railroad in On30 Scale set in Colorado's San Juan Mountains

The N scale Kootenay Division

Cranbrook to Midway, BC, in 1:160

Modelspoorwegbouw

Mijn 1:87 wereld ter inspiratie

Tandradbaantje

Blog over mijn kleine modelspoor-tandrad-baantje

Klapplitalbahn

Modelspoorbaan op N-schaal

Wolfscreek

Modelspoor op z'n smalst

<span>%d</span> bloggers liken dit: