Spring naar inhoud

Bouw Cementfabriek

Hoe bouwen we een modelbouw cementfabriek,

Deel 1

Op het terrein van de steengroeve wordt ook een cementfabriek geplaatst.  Zo wordt het na het gebouw voor de overslag van ballast stenen het tweede gebouw in de steengroeve.  De bouwmethode is gelijk aan die van de andere zelfbouw gebouwen. Eerst de basis van architectenkarton (foto 1 t/m 8) welke wordt gelijmd met verdunde houtlijm en daarna deels afwerken met houtfineer (foto 17, 18, 19), Evergreen profielenAuhagen kozijnen (foto 12 t/m 16) etc. Handig met het verlijmen zijn wat kleine spanklemmen van kunststof (foto 4). In de aanbouw komt in het dak een H-balk (foto 8). Deze balk zou van Evergreen profiel gebruikt kunnen worden, maar deze is gemaakt uit karton. De balk wordt gebruikt om de bedrading van de LED verlichting weg te werken. De wanden worden zowel aan de binnenzijde als de buitenzijde met de airbrush in de juiste betonkleur gespoten. Hiervoor wordt Vallejo acrylverf gebruikt. Dit om ervoor te zorgen dat alle zichtbare delen al in de juiste basis kleur afgewerkt zijn. Er is duidelijk te zien waar er nog een extra wandafwerking komt, omdat daar alleen om de kozijnen is gespoten. Ook is de binnen indeling inmiddels zichtbaar. Bewaar alle uitgesneden delen van de deuren en ramen, omdat dit regelmatig nog gebruikt worden.

De kozijnen hebben bij dit gebouw een nieuwe uitdaging, omdat er een drietal zijn die dubbel zo hoog worden (foto 14) dan wat er standaard gebruikt wordt. Dit betekend standaard kozijnen met een scherp hobbymes in twee delen snijden en de twee halve kozijnen aan elkaar verlijmen (foto 12) met Humbrol Poly Cement. Het bovenste gedeelte met de boog gebruiken we niet, er worden namelijk twee rechte onderkanten aan elkaar verlijmd. Na het verlijmen worden de kozijnen met de airbrush in de juiste kleur gespoten (foto 13).

De kozijnen worden in de openingen in de wanden verlijmd met Microscale Kristal Klear (foto’s 14 t/m 16), omdat dit transparant opdroogt en de kozijnen deels in het interieur zichtbaar blijven. Er wordt wederom een interieur in de fabriek gebouwd zodat alles wanneer het dak eraf genomen wordt zichtbaar is en er dus netjes afgewerkt uit moet zien. Dit is ook de reden dat er Kristal Klear (foto 19) gebruikt wordt als glas in de kozijnen. Het Kristal Klear wordt in de kozijnen aangebracht met de punt van een satéprikker. Je doopt deze in het flesje en dan wordt het met een ronddraaiende beweging in de opening aangebracht. Langzaam sluit zich de opening en het resultaat is een melkwitte waas die na droging transparant is.

Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

davidneat

a maker, a teacher of making

cardigan bay coastal railroad

A fictious railroad in 0n30

Loco Yard

Heritage & Model Railway Blog

National Railway Museum blog

Behind the scenes at the biggest railway museum in the world

Grasslands Models

Model making musings, projects and commissions

The Model Railways of Oly Turner and Chris Matthews

Finescale (ish) Modelling in 4mm Scale by two friends

The Denver, Durango & Silverton Railroad

A model railroad in On30 Scale set in Colorado's San Juan Mountains

The N scale Kootenay Division

Cranbrook to Midway, BC, in 1:160

Modelspoorwegbouw

Mijn 1:87 wereld ter inspiratie

Tandradbaantje

Blog over mijn kleine modelspoor-tandrad-baantje

Klapplitalbahn

Modelspoorbaan op N-schaal

Wolfscreek

Modelspoor op z'n smalst

<span>%d</span> bloggers liken dit: