Spring naar inhoud

Weathering Piko 54152 Hogeboord wagon

Piko hogeboord wagons weatheren

Deze Piko 54152 goederenwagons uit tijdperk III zijn naar voorbeeld van hogeboord wagons die vooral gebruikt werden voor het transport van bulk, zoals kolen, schroot en houten stammen. De wagons hebben 4 assen en zijn door Piko standaard geleverd voor gebruik op DC rails (gelijkstroom). Aangezien ze nu ingezet moeten worden op AC rails (Märklin wisselstroom) moeten er nieuwe geïsoleerde wielen onder gezet worden, dit omdat er gebruik gemaakt wordt van stroom detectie voor de bezetmelding. De wagons hebben houten wanden en een houten vloer en de deuren zijn van staal. De gehele opbouw is uitgevoerd in bruin plastic en de onderbouw in zwart plastic. Vooral het bruine glanzende plastic steekt nogal af bij het geheel van de Rosenbahn module en doet ook de look van het grootspoor teniet. Dus tijd om deze 2 wagons te weatheren. Er volgen hierna nog 2 sets van 2 wagons in dezelfde serie, maar van een iets later tijdperk.

Hieronder een oude foto van de Piko 54152 Hogeboord Wagon zonder weathering

Eerst beginnen we met het verwijderen van de assen met wielen. Vervolgens wordt alles goed gereinigd met lauw kraanwater met wat afwasmiddel om het geheel ook goed te ontvetten. In de binnenzijde zitten oude lijmresten van lading die verwijderd worden (de wagons zijn namelijk niet nieuw ook al zien ze er nog als nieuw uit). De eerste behandeling is een coating aanbrengen met een transparant matte vernis. Dit haalt de glans al van het plastic en zorgt ook voor een betere hechting van de verf- en pigment producten.

Er wordt begonnen met een Dark Grey wash van Vallejo 76.517 langs de randen om de details wat meer diepte te geven. De nog natte wash wordt voorzichtig met een wattenstaafje van boven naar beneden gestreken om een natuurlijk beeld te krijgen van vuil wat door regen naar beneden druipt.

De volgende stap is alle metalen beslag te kleuren in de kleur German Black Brown, Vallejo 70.822, waardoor er direct nog meer dieptewerking ontstaat en het model meer driedimensionaal wordt. Voor deze stap wordt een zeer fijne penseel 0000 gebruikt.

We mengen nu de kleuren German Red, Vallejo 71.271 en Chocolate Brown, Vallejo 70.872 in een verhouding die een andere bruine tint geeft dan de bestaande wanden. Hiermee worden een paar deuren behandeld, zodat het lijkt of er deuren vervangen zijn.

Als alles goed droog is gaan we met Carbon Black 73.116, Vallejo Pigments langs de randen van al het metaalwerk. We doen dit met een fijne dunne zachte penseel. Vervolgens nemen we een wat grotere zachte penseel en verzachten we het geheel. Als dit gereed is brengen we met de Airbrush een laag Matt Varnish, Vallejo 70.520 aan om het geheel te fixeren. Er zijn veel voorbeelden op de modelbaan van onderdelen waarbij de Pigments geen Matt Varnish nodig hebben en goed blijven hechten. Bij rijdend materieel is het fixeren wel belangrijk, omdat het met regelmaat opgepakt kan worden zonder dat dit de weathering beschadigd.

Met de sponstechniek worden op sommige metalen plaatsten wat zeer fijn roest plekjes aangebracht. We mengen hiervoor was Rust, Vallejo 71.080 met Orange Rust, Vallejo 71.130. Dit hoeft niet bij iedere wagon, omdat ze in het echt ook niet allemaal in dezelfde staat zijn. Het sponsje wordt gemaakt van een normaal keukensponsje waarbij er een stukje wordt afgescheurd. Niet afknippen, want dan wordt het te vlak en krijg je niet het juiste resultaat. Het spons stukje wordt opgepakt met een pincet en in de gemengde verf gedoopt. Vervolgens op een stukje papier deppen tot er bijna geen verf meer afkomt. Dan voorzichtig zonder druk op de te behandelen oppervlakken aanbrengen.

Nu komt het onderstel aan de beurt die we voorzichtig gaan spuiten met de Airbrush in de kleur German Black Brown, Vallejo 70.822. Dit is een Model Color dus die moet eerst verdund worden met Airbrush Thinner of water om deze goed vloeibaar te maken voor de Airbrush. De compressor wordt ingesteld op ca. 1,2 Bar druk en er kan gewerkt worden. Hoe gaan we nu dit spuiten zonder overspray op plaatsen waar we geen verf willen? Een vereiste is een Dual-Action Airbrush Pistool gebruiken. Als je de knop indrukt komt er eerst alleen lucht, haal je deze dan ook iets naar achteren dan komt de verf erbij. Doe dit in hele korte luchtstootjes en probeer het eerst even op een stukje papier. Houdt de nozzle dicht bij het te behandelen onderdeel. Door de korte luchtstootjes krijg je geen terugslag van de verf en wordt er een perfecte dunne verflaag aangebracht. Breng de verf in meerdere zeer dunne laagjes aan. Ook de buffers zijn zo bewerkt zonder overspray. Let op dit is een tijdrovend klusje, dus niet te snel willen doen. Er wordt op een paar plaatsen aan de onderste rand van de wagon ook wat fijn in dezelfde kleur geneveld.

Na volledige droging wordt er Old Rust Pigment Poeder, Vallejo 73.120 aangebracht met een kleine zacht penseel. Omdat de kleur wat te helder is (al wordt dit minder als er Matt Varnish is aangebracht), komt er nog een laagje Natural Umber Pigment Poeder, Vallejo 73109 door aangebracht. Het geheel wordt nu een stuk natuurlijker. Na et aanbrengen van een laagje Matt Varnish is alles gefixeerd en heeft het een natuurlijk vervuiling gekregen. Er wordt nu ook op de delen die gesmeerd worden Train Color Oil & Grease 73.002 aangebracht, zoals bij de assen, veren pakket en buffers. Deze kleur houdt een vettige glanzende uitstraling na droging.

En ja wat is een open wagon zonder lading. Ja een lege wagon dus worden deze twee wagons gevuld met steenkolen. De lading wordt gemaakt van foam board waar de papierlaag verwijderd wordt en het oppervlak wat oneven wordt gemaakt. Geheel wordt antraciet geverfd. Na droging wordt er onverdunde houtlijm aangebracht en de top ingestrooid met Polak H0 zwarte ballast. We laten dit dag goed drogen en brengen dan Carbon Black, Vallejo 73.116 Pigment Poeder aan. Het geheel wordt ook voorzien van een Matt Varnish. Wanneer droog wordt de lading op zijn plaats gedrukt in de wagon.

De laatste stap die nog niet is voltooid is het weatheren van de wielen. Dit is nog niet uitgevoerd, omdat we nog niet de juiste wisselstroom wielen hebben aangeschaft.

Hieronder wat overzicht foto’s op de module. Zo wordt het wel duidelijk wat een verschil weathering kan geven aan het rijdende materieel.

Hopelijk stimuleert dit jullie ook om zelf eens zo’n project aan te passen. Als deze stappen worden gevolgd kan het eigenlijk niet verkeerd gaan.

davidneat

a maker, a teacher of making

cardigan bay coastal railroad

A fictious railroad in 0n30

Loco Yard

Heritage & Model Railway Blog

Grasslands Models

Model making musings, projects and commissions

The Model Railways of Oly Turner and Chris Matthews

Finescale (ish) Modelling in 4mm Scale by two friends

The Denver, Durango & Silverton Railroad

A model railroad in On30 Scale set in Colorado's San Juan Mountains

The N scale Kootenay Division

Cranbrook to Midway, BC, in 1:160

Modelspoorwegbouw

Mijn 1:87 wereld ter inspiratie

Tandradbaantje

Blog over mijn kleine modelspoor-tandrad-baantje

Klapplitalbahn

Modelspoorbaan op N-schaal

Wolfscreek

Modelspoor op z'n smalst

%d bloggers liken dit: